سم بوتولینوم (BTX) برای اولین بار بیش از یک دهه پیش برای درمان استرابیسم (یا ناهماهنگی چشم) مورد استفاده و تایید قرار گرفت، اثربخشی در بلفارواسپاسم، اسپاسم صورت، انتروپیون اسپاستیک پلک پایین و تعدادی از اختلالات دیگر که در محیط پزشکی دیده می‌شود را نشان داده است.  که با انقباض غیر طبیعی ماهیچه مشخص می شوند.  علاوه بر این، برخی از دردها و اختلالات گوارشی - به تزریق BTX پاسخ داده اند.

استرابیسم

در سال 1980، پس از یک سری آزمایشات حیوانی، دکتر آلن اسکات اولین گزارش از اثربخشی درمانی BTX-A را در انسان منتشر کرد. این سم که به عضلات خارج چشمی 67 بیمار مبتلا به استرابیسم تزریق شد، باعث فلج 4 نفر شد.  -5 روز که باعث اصلاح استرابیسم 40 دیوپتر منشوری (PDs) شد و سپس به تدریج کاهش یافت - همه بدون هیچ گونه عارضه سیستمیک.  Carruthers به   طور متوسط   81٪ تغییر در زاویه انحراف در 9 بزرگسال مبتلا به استرابیسم نشان داد.

بلفارواسپاسم و اسپاسم همی فیشیال

اصلاح موفقیت آمیز استرابیسم با BTX-A طیف گسترده ای از اهداف درمانی بالقوه را باز کرد.  این سم در حال حاضر خط اول درمان اسپاسم غیرارادی صورت است، با نرخ پاسخ 90 درصد برای بلفارواسپاسم.  از 2 تا 5 روز پس از تزریق و ماندگاری 3-4 ماه
 هیپرهیدروزیس یاتعریق بیش از حد

BTX-A در بسیاری از مطالعات با نشان داده شده است که جایگزینی ایمن و کارآمد برای گزینه های جراحی کم اثرتر یا تهاجمی تر برای درمان هیپرهیدروزیس کف دست و زیر بغل است، که منجر به بهبود کیفیت زندگی می شود
 درد

شواهدی در مورد نقش BTX در مدیریت درد جمع آوری شده است برای اولین بار در تسکین درد مرتبط با دیستونی دهانه رحم موثر واقع شد
 بوتاکس در حال حاضر برای تعدادی از اختلالات درد-از جمله میگرن، سردرد تنشی و اختلالات درد نوروپاتیک تحت بررسی است.  بحث کامل در مورد مکانیسم های عمل مسئول اثربخشی در سندرم های درد و اختلالات عصبی طولانی خواهد بود ک هدف این بررسی نیست.

میگرن و سردرد تنشی

کارآزمایی‌های بالینی در درمان میگرن کاهش بروز و شدت سردرد را برای یک دوره 3-4 ماهه همراه با کاهش استفاده از مسکن‌های کوتاه‌مدت نشان داده‌اند.
 نورالژی

درد نوروپاتیک - که شامل نورالژی پس از تبخال (PHN)، نوروپاتی دیابتی، سندرم درد منطقه‌ای پیچیده، و درد مرتبط با آسیب‌های نخاعی، از جمله موارد دیگر است - ناشی از آسیب به سیستم عصبی محیطی یا مرکزی است. گزارش‌های اولیه مانند سایر اختلالات درد  نشان دهنده تأثیر مفید تزریق BTX در بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک است.

چاقی

اگرچه شواهد خوبی برای سودمندی BTX در اختلالات گوارشی، مانند آشالازی و شقاق مزمن مقعد نشان داده شده است، شواهد تجربی اخیر نشان می دهد که BTX-A ممکن است در درمان چاقی با مهار ماهیچه های صاف ارادی و غیر ارادی و کاهش آن مفید باشد.
 نتیجه
بوتاکس به یک گزینه جایگزین برای درمان تعدادی از شرایط درمانی تبدیل شده است.  در اسپاسم همی فیشیال، بلفارواسپاسم و سایر اختلالات حرکتی، BTX ایمن و موثر است، با عوارض جانبی قابل تحمل، اثربخشی طولانی مدت و درجه بالایی از رضایت بیمار.  مطالعات بالینی نشان می دهد که استفاده از سم برای درمان هایپرهیدروزیس در مقایسه با درمان های قبلی، تسکین موثرتر و طولانی تری را ارائه می دهد.

لطفا سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید
نام و نام خانوادگی